PENINGKATAN PENGETAHUAN SISWA SMP TENTANG DAMPAK NEGATIF GAME ONLINE BAGI KESEHATAN
DOI:
https://doi.org/10.30787/gemassika.v1i2.216Keywords:
Health, Knowledge, Negative impact, Online gamesAbstract
The level of online game usage in Indonesia has increased. This is in line with the development of Internet technology and computer networks. In Indonesia fans of online games ranging from among children, adolescents and adults, and most are teenagers. The explosion of online games is a reflection of the rapidly growing computer network that used to be a small scale to the internet and continues to grow until now. Traditionally traditional games are beginning to move on to more modern games. Online games can have fun effects for fans and can cause addiction. Addictions to online games can have a negative impact on health. For that needed socialization or health counseling about the negative impact of the use of online games for the health of junior high school students when used in excess and disproportionate. The outward form of this devotional activity is the improvement of students' knowledge about the negative impact of online games on health.References
Caldwell, C, D., Cunningham, T, J. 2010. Internet Addiction and Students :
Implications for School
Counselors.diakses 16 Oktober 2017
dari
http://counselingoutfitters.com/vistas/vis
tas10/Article_61.pdf.
Efendi, N. A. 2014. Faktor Penyebab Bermain
Game Online Dan Dampak Negatifnya
Bagi Pelajar. Skripsi. Universitas
Muhammadiyah Surakarta.
Feprinca, Dica. 2014. Hubungan Motivasi Bermain Game Online Pada Masa Dewasa Awal Terhadap Perilaku Kecanduan Game Online Defence of The Ancients. Diakses 17 Oktober 2017
dari http://psikologi.ub.ac.id/old/wp-content/uploads/sites/3/2014/09/JURNA L8.pdf.
Giri, K.G., Dharmadi, M. 2013. Gambaran Ketajaman Penglihatan Berdasarkan Intensitas Bermain Game Siswa Laki-laki Sekolah Menengah Pertama di Wilayah Kerja Puskesmas Gianyar I Bulan Maret-April 2013. Diakses 17
Oktober 2017 dari https://ojs.unud.ac.id/index.php/eum/arti cle/view/12642/8664
Handayani, AT, Supradnya AIGN, Pemayun DCI. Characteristic of Patients with Refrective Disorder at Eye Clinic of Sanglah General Hospital Denpasar, Bali-Indonesia Period of 1st January
– 31st December 2011. Bali Medical Journal (BMJ). 2012;1(3):101-107.
Henry, Samuel. 2007. Panduan Praktis
Membuat Game 3D. Yogyakarta: Graha
Ilmu.
Melwin, Syafrizal. 2017. Pengantar Jaringan Komputer. Yogyakarta: Andi.
Nilwan, A. 2008. Pemrograman Animasi dan
Game Profesional. Elex Media
Komputindo. Jakarta.
Notoatmojo. 2007. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta. Rineka Cipta.
Ramadhani, A. 2013. Hubungan Motif Bermain Game Online Dengan Perilaku Agresivitas Remaja Awal. ejournal Ilmu Komunikasi Volume 1 Nomor 1 136-158.
Soleh, I. 2012. Kerentanan Anak Yang Terpapar Game Online Untuk Menjadi
Delinkuen. Skripsi. Universitas Indonesia.
Syahran, R. 2015. Ketergantungan Online Game Dan Penanganannya. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling. Volume 1 Juni 2015 Hal 84-92 ISSN: 2443-2202.
Putro, T, A. 2012. Perilaku Adiksi Pada Pemain Game Online di DINUSTECH Semarang dan Dampaknya Terhadap Kesehatan.diakses 17 Oktober 2017 dari http://eprints.dinus.ac.id/7658/1/abstrak _10444.pdf.
Ulfa, M. 2017. Pengaruh Kecanduan Game Online Terhadap Perilaku Remaja Di Mabes Games Center Jalan HR.
Subrantas Kecamatan Tampan Pekanbaru. JOM Fisip Volume 4 No1 Februari 2017.diakses 17 Oktober 2017 dari https://media.neliti.com/.../119938-ID-pengaruh-kecanduan-game-online-terhadap.pdf.
Wulandari, S., Lestari, H., Fachlevy, A, F.
Faktor yang Berhubungan
Dengan Kejadian Obesitas Pada
Remaja Di SMA Negeri 4 Kendari
Tahun 2016.diakses 16 Oktober 2017
dari
http://ojs.uho.ac.id/index.php/JIMKES
MAS/article/download/1239/889.